KOŁO DOBRYCH I ZŁYCH ZACHOWAŃ
Opis zastosowania metody i sposobu wykonania „Koła”
KOŁO DOBRYCH I ZŁYCH ZACHOWAŃ składa się z 4 pól:
Pole zielone „DOBRE ZACHOWANIE” jest to pole, na którym klamerka z imieniem dziecka
znajduje się w większości czasu, jeżeli dziecko zachowuje się dobrze.
Pole żółte „OSTRZEŻENIE” to pole, na które wędruje klamerka dziecka, jeżeli złamie ono
zasady obowiązujące w grupie i pomimo pierwszego ostrzeżenia słownego nie zmieni swojego
zachowania. Jeżeli zachowanie dziecka w ocenie nauczyciela i rówieśników poprawiło się, klamerka
z jego imieniem może wrócić na zielone pole. W przypadku, gdy dziecko zachowuje
się nadal źle- jego klamerka wędruje na pole czerwone.
Pole czerwone „UWAGA” to miejsce, na które klamerka trafia pomimo „Ostrzeżenia”
na polu żółtym. Gdy klamerka z imieniem dziecka znajduje się na tym polu dziecko musi zostać
odsunięte od zabawy bądź zajęcia, podczas którego wykazywało nieprawidłowe zachowanie.
Zadaniem nauczyciela w takim przypadku jest zaproponowanie dziecku wyciszenia lub zadania,
podczas którego dziecko rozładuje złość. Dziecko może wrócić do zabawy w momencie, gdy jest
wyciszone i samo określi, co było nieprawidłowego w jego zachowaniu. Ważnym elementem jest
przeproszenie konkretnej osoby bądź nauczyciela. Nauczyciel podkreśla, iż dopiero zgodna zabawa
lub prawidłowe wykonanie zadania pozwoli na przepięcie klamerki na zielone pole. Czerwone pole
to dopiero 3. krok w reagowaniu na złe zachowanie wychowanka.
Pole niebieskie „POCHWAŁA” to pole, na którym klamerka może znaleźć się za wyróżniające
się zachowanie, wyjątkową sytuację zaistniałą w grupie.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz